2013-01-10

Detektor ruchu/PIR

Następny na mojej liście testów jest detektor ruchu PIR (czyli Passive Infra-Red sensor).
Zakupiłem model  HC-SR501, kosztował niecałe 4euro.





Dane techniczne:
  • Zasięg: 3 - 7 m
  • Kąt: 110º
  • Napięcie wyjścia: 3.3V
  • Temperatura działania: -20℃ - +50℃
  • Wymiary: 32*24 mm

Po wykryciu ruchu sensor podaje 3,3 V (idealnie dla RPI) na wyjściu. 
Posiada 2 potencjometry: SENSITIVE i TIME oraz jeden jumper.
TIME - czas "podawania" napięcia na wyjściu - definiowalny od 3 do 18 sekund.
SENSITIVE - dystans, na którym czujnik ma wykrywać ruch (3-7metrów)
JUMPER - stan H - po wykryciu ruchu działanie czujnika jest wstrzymane (na czas zdefiniowany przez TIME)
JUMPER - stan L - czujnik działa cały czas


OSTRZEŻENIE !
Przy podłączaniu wszelkich kabelków należy zachować ostrożność, gdyż może zakończyć się to uszkodzeniem sprzętu lub uszczerbkiem na zdrowiu. Robisz to na własną odpowiedzialność.


Układ:

pin 5V - do portu 2 w RPI
pin OUT - do GPIO 23 w RPI
pin GND - wiadomo
(podłączyłem to kabelkami męsko - żeńskimi, gdyż nie ma zbytnio opcji wpięcia bezpośrednio do płytki stykowej)
no i dodałem jeszcze diodę - podłączoną tak samo jak TUTAJ






Po podłączeniu napisałem prosty skrypt - który przy wykryciu napięcia na porcie OUT zapali diodę.

import RPi.GPIO as GPIO
 
PIR = 23
LED = 14
 
GPIO.setmode(GPIO.BCM)
GPIO.setup(PIR, GPIO.IN)
GPIO.setup(LED, GPIO.OUT)
 
while True:
    if GPIO.input(PIR):
        GPIO.output(LED, True)          
    else:
        GPIO.output(LED, False)         

no i działa.

Przemyślenia. 
Po testach stwierdzam, że czujnik jest dość precyzyjny, jego czas reakcji jest bardzo szybki, tylko nie do końca podoba mi się fakt, że minimalny czas podawania napięcia po wykryciu ruchu jest tak długi (3 sekundy - choć i tak dobrze, że jest sterowany), no ale można to było wyczytać w dokumentacji ;)


Zastosowanie.
Naprawdę przeróżne. Można stworzyć nawet automatycznie otwierane drzwi, czy system wykrywania obecności domowników + zapalanie światła albo np dla miłośników przyrody - system wykrywania obecności ptaków w karmniku + zrobienie zdjęcia przez kamerkę :)

Jako ciekawostkę wrzucam tu filmik dotyczący detekcji ruchu - żebyśmy bli przygotowani na różne możliwości;) (nie do końca ma to związek z "naszym" rodzajem detektora ruchu ale ten program zawsze warto obejrzeć ;) )





16 komentarzy:

  1. ile czujnikow jestem w stanie podpiac?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Odpowiedzi jest kilka:
      1. Tyle ile portów GPIO - 1 na diodę.
      2. Nieskończenie wiele do jednego portu wraz z diodami (nie led) na każdą czujkę.
      3. Rozbudować o okłady scalone i również będzie w teorii nieskończenie wiele czujników.
      4. Pewnie jeszcze jakiś inny przykład :o)

      Usuń
  2. Ciekawy wynalazek z dużą ilością zastosowań.

    OdpowiedzUsuń
  3. To u mnie akurat była konieczność zakupienia nowej lampy i tak też właśnie zrobiliśmy. Zdecydowaliśmy się na produkty, które dostępne są na stronie https://www.interblue.pl/ ponieważ mają tam świetne czujniki ruchu. Wydaje mi się, że u nas przed domem coś takiego będzie jak najbardziej odpowiednie.

    OdpowiedzUsuń
  4. piękne! właśnie coś takiego mi się marzy do mojego nowego mieszkania.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo ciekawy wpis. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo fajny wpis. Podoba mi się

    OdpowiedzUsuń
  7. Informacje jakie tu znalazłem są bardzo ważne i przydatne.

    OdpowiedzUsuń
  8. Niesamowicie wartościowy wpis. Super

    OdpowiedzUsuń